tisdag 2 juni 2015

Tro, hopp och burnout Bokrecension Mateo

Vi har läst en socialrealistisk bok "Tro, hopp och burnout" som är skriven av Johan Uenge. Boken släpptes år 2005.

Boken handlar om en kille som heter Kenny och är en av de coola på skolan. Men det finns bara en person i hela staden som är coolare än Kenny och det är hans storebror Rickard. Kenny är ihop med den snyggaste tjejen på hela skolan som heter Emma och hon kräver att Kenny ska ha en moped. Kenny måste gå på ett konfirmationsläger för att få en moped vilket han tycker är väldigt tråkigt eftersom han tycker det är töntigt och för att han inte tror på gud men han väljer att ändå gå på det för moppens och Emmas skull. Rickard och Kennys pappa driver en rekonditionerings firma tillsammans och föräldrarna är separerade.

Personbeskrivningar:

Kenny är en person som bryr sig väldigt mycket om sitt utseende och om hur personer ser på honom. Han är en cool kille och har ett väldigt stort intresse för bilar och motorer. Kenny är en halvskolkändis pga av Rickard och Emma.

Emma bryr sig också väldigt mycket om sitt utseende och om hur andra personer ser på henne. Hon är en skolkändis som det kallas för i boken och hennes pojkvän Kenny är som sagt en halvskolkändis.

Många av karaktärerna i boken liknar varandra väldigt mycket.

Jag tycker att boken var sådär eftersom att den var ganska långtråkig i början men den blev mer spännande i slutet och det kunde ibland vara lite svårt att förstå eftersom att de i boken lever i en helt annan miljö än vi. Det var också många ord som var svåra att förstå eftersom att jag aldrig har hört om de och de flesta svåra orden var om bilar. Jag skulle rekommendera boken till någon som är intresserad av bilar, har lätt att förstå och som skulle vilja läsa om något i en helt annan miljö. Jag tror att bokens budskap är man inte ska ge upp utan man ska alltid försöka fortsätta framåt vad som än händer. Boken får 4/10 stjärnor från mig.