tisdag 2 juni 2015

Tro hopp och burnout / Ida

Boken heter Tro, hopp och burnout och är skriven av Johan Unenge. Temat i boken är bland annat kärlek, vänskap och relationer. Genren är socialrealistisk. 

Boken handlar om en kille som heter Kenny som bor med sin pappa och bror Rickard. De bor i en liten stad där alla vet vem Richard är, han brukar vara med på olika olagliga natt race där Kenny ibland får följa med. Kennys pappa äger en rekonditionering firma där han gör iordning bilar så att dem blir som nya igen. Kennys mamma träffade en ny man och flyttade för några år sedan. Kenny är tillsammans med skolans populäraste tjej som heter Emma. Alla i skolan vet vem Emma är, alla vill vara med henne och vill att hon ska vara på alla fester för då så blir festen mycket bättre och fler pratar om den. Kennys största önskan är att få en moppe så att Emma inte ska göra slut med honom, för att om hon gör slut så kommer inte Kenny längre vara populär vilket är väldigt viktigt för honom. Emma ska åka på konfirmations läger och hon övertygar Kenny att också följa med men Kenny åker bara för att få en moppe och andra presenter. När Kenny kommer till konfirmations lägret så tycker han att alla är nördar och att han är så mycket coolare än dem. När Kenny kommer hem så förändras mycket från när han åkte. 

Jag tyckte att den här boken var ganska svår att förstå eftersom de lever i en annan värld och miljö än vad vi gör och de använde olika bil ord som jag inte hade hört förut. Den var också enligt mig också ganska långtråkig i början och sen så blir den bättre i slutet. Om jag skulle rekommendera den här boken till någon så skulle jag säga att den passar för någon som har lätt för att ta sig genom en bok till en annan värld eller att man gillar bilar och läsa. 
Jag skulle ge den här boken 3/10.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar