tisdag 14 oktober 2014

Bokrecension I taket lyser stjärnorna Mateo

Titel: I taket lyser stjärnorna
Författare: Johanna Thydell
Genre: Social realistisk


Jag har läst en bok som heter "I taket lyser stjärnorna". Jag tycker att boken var grymt bra och jag rekommenderar verkligen den boken till andra. Bokens budskap är att man inte ska ge upp även om man har förlorat något man ska bara fortsätta framåt. Boken utspelar sig i nutid. 


Boken handlar om en 13 årig tjej som heter Jenna. Jenna har det väldigt svårt eftersom att hon har en cancer sjuk mamma som hon måste ta hand om. Jenna skäms över att hennes mamma Liv har cancer och hon försöker att dölja det. Jenna är den som måste handla, städa och hjälpa sin mamma hela tiden. Liv blir bara sämre och sämre och hon kan knappt gå längre. Jenna och Liv bor i en lägenhet men lägenheten är fylld med massor av sjukutrustning för Liv. Jenna är kär i en kille som heter Sakarias men han har inga känslor för Jenna. Jenna är en ganska blyg tjej och hon är inte den populära tjejen och hon brukar oftast lämnas utanför. Jenna har bara en kompis som heter Susana och Jenna hatar den populära tjejen Ullis. Ullis är den populära tjejen i skolan och hon hänger bara med dem coola. Men senare så blir Ullis och Jenna vänner och börjar hänga med varan och gå på fester tillsammans. Året är 2001 i boken.

Miljöerna på boken är ganska dåliga för att Jenna bor i en lägenhet fylld med massor av sjukutrustning för Liv. Ulrika bor granne med Jenna och Ulrikas mamma är en alkoholist och hon brukar inte vara hemma. I skolan så röker och dricker dem flesta eleverna.


Personbeskrivningar:

Jenna: Jenna är en blyg tjej och hon är den tjejen som inte är populär och hon brukar alltid lämnas utanför. Hon är inte den som går på fester och super sig full. Hon är väldigt ledsen över att hennes mamma Liv är sjuk och hon önskar att hon ska bli frisk.

Ullis: Ullis är skolans populäraste och snyggaste tjejen på skolan. Ullis dricker mycket och röker. Alla tycker att hon är cool förutom dem som inte är populära. Ullis har en mamma som Jenna kallar den moderna morsan. Ullis skäms över sin mamma som har alkoholproblem och hon tycker att det är jobbigt.

Liv: Liv har bröstcancer och hon har bara ett bröst. Liv vill bli frisk men hon har bara blivit sämre och sämre så hon kan knappt gå längre. När Liv var i Jennas ålder så var hon en populär tjej som Ullis.

Susanna: Susanna är Jennas vän och hon är inte heller populär som Ullis. Susanna och Jenna har varit vänner sen dagis. Susanna är den enda personen som Jenna har berättat om att hennes mamma har cancer. Susanna tycker synd om Jenna.

Jag tycker att boken var jätte bra för att det hände massa saker hela tiden. Jag tycker att boken var lättläst och jag tycker författaren skriver på ett sätt som är lätt att förstå. Boken påminner mig om en bok som jag håller på att läsa "Som om hösten kom på sommaren" för att pappan i den boken blir också svårt sjuk.

Boken får 9/10

Jämförelse boken och filmen

Nu har jag sett filmen och läst boken. Jag tycker att boken var bättre en filmen för att i boken var allt mer detaljerat och det hände mer saker. Jag tycker också att filmen var bra men den var väldigt annorlunda jämfört med boken.

Filmen får 6/10



10 kommentarer:

  1. Du skulle kunna beskriva Susana mer

    SvaraRadera
  2. Du borde beskriva Susanna lite mer annars var det bra.

    SvaraRadera
  3. Skriv lite mer om Susanna som de andra har sagt, och sedan tänkte jag på att du skrev Ulrika när du berättade om handlingen, och Ullis i personbeskrivningen. Det blir liksom lite konstigt då...

    SvaraRadera
  4. kommer inte på nåt du ska ändra

    SvaraRadera
  5. Som alla andra sa mer om Susanna. Du skulle kunna skriva mer om miljön annars var allt bra.

    SvaraRadera
  6. Bokrecension var jättebra men om du vill att den ska bli ännu bättre kan du skriva lite mer om personerna och hur de känner inombords.

    /Dante

    SvaraRadera
  7. jag tycker du borde beskriva Susanna lite mer, Men det var jätte bra skrivet!;)

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Du skulle kunna beskriva Sussanna mer. Annars var du jätte bra

    SvaraRadera
  10. Du borde beskriva Zuzanna/Susanna lite mer. Miljön skulle du också kunna beskriva mer.

    SvaraRadera