fredag 17 oktober 2014

Tyra ''I Taket lyser stjärnorna'' Recension

I Taket lyser stjärnorna!        

I den här boken som heter I Taket lyser stjärnorna så är Jenna 
huvudkaraktären. Det här är en bok som har bra text med hopp i tiden i boken. Temat i denna boken Cancer, Vänskap, Kärlek, Sorg, Familj, hat, Ilska, Inte ge upp,
Budskapet är Dikten för den börjar med dikten ''Om du dör mamma då tar jag livet av mig'' Och den slutar med dikten ''Om du dör mamma tänker jag fortsätta leva för dig'' 
Budskap:

  • Ge inte upp! Tag hjälp av vänner. Som är bra för henne.
  • ''Döm inte hunden efter pälsen'' Alltså välj den rätta vännen!

Jenna - Hon är som jag sa huvudpersonen och hon går i 7C med 
sin enda bästa vän och det är Susanna. Jenna är kär i en kille som heter Sakarias men kallas för Sakke men enligt Jenna så heter han Sakke snygg snygg snygg.
Jenna har bara en vän och det är ju Susanna och dem har varit bästisar länge.

Liv- Det är Jennas mamma och hon har bröstCancer och har haft det i 7 år och 4 månader och 16 dagar. Hon mår inte så bra men försöker att må så bra som möjligt för att inte göra Jenna orolig. Hon går på kryckor, Hon åker färdtjänst, Hon får hjälp av M & M och det är morfar och mormor. 

Ulrika-  Ulrika eller som alla kallar henne Ullis men Jenna kallar henne för Ullis-Knullis. Alla tycker om henne och hon går i samma klass som Susanna, Mongo-Malin och Jenna i 7C. Alla tycker om henne och hon röker, Dricker och festar nästan varje kväll och det dunkar så mycket. Hon är den populäraste i hela skolan.



Handlingen:
Det är en tjej som heter Jenna som bor med sin mamma som har bröstCancer. Jenna går i 7C och har bara en vän som heter Susanna. Dem går på ridning i samma grupp och dem tycker det är kul.
Susanna, Jenna,Mongo-Malin och Ullis går i samma klass och Ullis är populärast i skolan och hon pratar ändas med Jenna om hon behöver Penna eller sudd.
 Och Jenna gillar inte det för hon tycker att hon och Liv klarar sig själv. Hon hade en uppgift i skolan som var att skriva en dikt om kärlek men hon valde och skriva något helt annat och hon skrev,  ''Om du dör mamma då tar jag livet av mig''



Johanna Thydell-
Jag tycker att hon skriver med bra text som man förstår. Hon gör hopp i tiden i boken och jag fattar när det händer. Jag tyckte om boken och jag skulle rekommendera den till personer som gillar där det är sorgligt men ändå roligt.

9 kommentarer:

  1. Roligt att du skrev exakt hur länge Liv har haft cancer. Försök att inte skriva så långa meningar om du inte stoppar in kommatecken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej tack så mycket ska tänka på det till nästa gång!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hej Tyra! Det du skrev va jätte bra! Men du förklarade för mycket om handlingen man ska bara skriva kort. Och du skrev aldrig vad du tyckte själv om boken. Men det var bra att du tog med hur länge Liv hade cancer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det ska jag tänka på nästa gång!

      Radera
  4. Det var bra att du fick med vad dy tyckte om boken. Men du behövde inte ta med Mongo-Malin för hon är inte jätte viktigt. Och kanske inte behövde skriva vad som hände senare i boken, asså så att läsaren kan själv få reda på att Ullis och Jenna blev vänner till slut. Men annars var den bra! :)

    SvaraRadera
  5. jag fatar inte vitsen med Liv-ja, Ulrika-ja Ulrika, Mongo-Malin ja och Jenna ja när duska skriva deras namn men annars var den bra

    SvaraRadera