måndag 20 oktober 2014

Gregor från ovanjord

Gregor från ovanjord av Suzanne Collins 
Suzannne Collins är även författare till hunger games böckerna. Original titeln är "Gregor the overlander". Boken skrevs år 2003 och trycktes år 2013. så den är inte så  gammal om man tänker när den trycktes. Huvudtemat i boken är vänskap. Genren i boken är lite fantasy och äventyrsberättelse.

Det handlar om en kille som heter Gregor och en dag när han är hemma och passar sin lilla syster Boots faller hon ner i en öppning i tvättstugan. Gregor följer efter och faller och faller. Tillsist hamnar dom i underjord. En värld som befolkas av jätte råttor, spindlar, kackerlackor och bleka människor med lila ögon. På den mörka och främmande platsen är det fiendskap mellan dom olika invånarna och ett krig är nära. Underjords öde vilar helt i syskonparets händer. Men Gregor han bara en önskan och det är att ta sig hem.

Gregor: Gregor en av huvud personerna är en pojke som är modig även om han ibland kan vara lite osäker på vissa grejer. Han tar väldigt bra hand om sin syster och ser till att inget händer med henne. 

Boots: Boots en annan huvud person är en tvåårig liten flicka som är väldigt modig även om hon inte riktigt alltid förstår vad som händer eller om det är på allvar. Hon är väldigt söt och snäll också.

Luxa: Luxa är prinsessan över alla underjords folk. Hon är väldigt tuff och kaxig men ibland när hon vill kan hon faktiskt vara snäll. Hon är jätte duktig på att flyga fladdermus. För det mesta är hon lite butter. 

Jag tyckte att i boken var det enkla meningar även om dom kunde vara lite långa tycker jag. Vissa ord i boken var svåra men inte så svåra och inte så många ord.

Jag tyckte inte att det var svårt att hänga med i boken och det skede i kronologisk ordning .

Jag tror att budskpet i boken är att alla kan bli vänner för att Luxa och Gregor blir ju bättre vänner i slutet av boken.

Jag tycker boken får 7 av 10 äpplen av mig.

Jag tror den passar för 12+





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar