söndag 19 oktober 2014

Aylin I taket lyser stjärnorna

I taket lyser stjärnorna. En bra bok. Men sorglig slut. Men det som lindrar sorgen är att i denna bok är det en tjej som har kämpat och varit stark. Väldigt länge. Denna tjej har nämligen en mamma med bröstcancer och en vän som inte förstår henne. Men efter allt svårt flickan, som heter Jenna, har haft har bara hennes liv blivit enklare att bära på. För nu har hon träffat skolans populäraste tjej. Ullis. Hon har ett liv som är tungt att bära på. Men efter all tung bärande har gud nått dem både till varandra. Ullis och Jenna börjar att bli bra vänner genom att börja förstå varandra. I skolan på en svenska lektion har hon skrivit en dikt om sitt liv. Om du dör mamma då tar jag livet av mig. På slutet av boken har någonting hänt med dikten den har förändras genom att...



Johanna Thydell är en bra författare och skriver om sitt eget liv asså verklighetspaseradsbok. Hon hade ett tufft liv när hon var liten. Det är hopp i tiden med jätte många känslor. Johanna Thydell hade en mamma med bröstcancer så det blev enklare och mer känslosam när hon skrev boken. Johanna Thydell har skrivit fler böcker som heter det fattas en tärning,ursäkta att man vill bli lite älskad och en barnbok som heter det är en gris på dagis. Första gången jag såg boken ville jag inte läsa den utan ville läsa Sandor/Ida. Men när vi börja läsa boken förstod jag hur sorglig och tuff man skulle ha med en mamma som har bröstcancer. Bokens förståelse är att om allting går dåligt ska man aldrig ge upp utan att fortsätta. Jag ger från 1|/10 10 för nu vet jag att jag ska aldrig ge upp!.





5 kommentarer:

  1. Jag tycker att du beskriver med fina ord när du säger "Men efter all tung bärande har gud nått dem både till varandra." Jag tycker att dikten är viktig och jag tycker inte att du får fram det riktigt. Skulle du kunna lägga till något som framhäver vikten av dikten?

    SvaraRadera
  2. Jag förstod inte riktigt början. Men sedan var det bra.

    SvaraRadera
  3. Jag förstod inte riktigt: Men sorglig slut. Men inte så sorgligt för i denna bok är det en tjej som har kämpat och varit stark.

    SvaraRadera
  4. Vad var det du inte förstog? på texten vad ska jag förändra?

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att du skriver med bra text och att du använder ord som man förstår! Men kanske lite om dikten som Jenna skrev i början

    SvaraRadera