fredag 17 oktober 2014

Sandor/Ida Liam 15/10 bokrecension

Sandor slash ida av Sara Kadefors

Från början när jag fick veta att vi skulle läsa Sandor/Ida var jag lite små irriterad för jag ville inte läsa den för jag tyckte inte den lät så intressant men nu när jag har läst den tyckte jag att den var väldigt bra, den var spännande från början till slutet, fast det tog ett tag att komma in i boken. Boken handlar om dem 16 års gamla tonåringarna från Göteborg och Stockholm som kallas för Sandor och Ida. Dem har båda problem i skolan och hemma vilket får dem att gå in på en online chat rum där dem börjar skriva till varandra vilket övergår till en stark vänskap. Både Sandor och Ida går igenom väldigt mycket.

Bokens genre är socialrealistisk drama, boken har flera teman bland annat att människor kan förändras, hopp och drömmar. Bokens budskap är nog om att man ska säga emot och att man aldrig ska ge upp, för både Ida och Sandor kämpar till slutet.

Sandor bor i ett radhus i Göteborg med sin mamma och pappa och sin store bror Aron och storasyster Nora. Han blir mobbad i skolan för att han går på balett. Sandors mamma pratar alltid om balett medan Sandors pappa bara bryr sig om skolan. Sandors mamma kommer egentligen från Ryssland. Sandors pappa tycker att det är konstigt att Sandor pratar med någon på internet.

Ida bor i en lägenhet i Stockholm med sin sjuka mamma som ida måste ta hand om. Ida är väldigt populär i skolan. Hon brukar ofta vara på kafé med sina vänner Susanna och Therese. Hemma så måste Ida ta hand om sin sjuka mamma. Idas pappa bor i USA med sin fru och deras barn. Ida skickar mail till sin pappa fast han svarar inte det enda han gör är att han skickar pengar så hon och hennes mamma har råd med hyran och kläder för att han inte ska ha dåligt samvete.

Sara Kadefors har ett lätt språk men du måste vara beredd på vissa hopp när boken byter mellan karaktärerna fast Sara har gjort det så bra så hon har gjort smiles när man hoppar mellan Ida och Sandor. Boken passar till folk som kan läsa hyfsat bra för den är ganska tjock med mycket text fast efter du läst den så kommer du säkert gilla den. Dem som redan har sett filmen borde ändå läsa boken för boken har med så mycket mer som filmen skippar.

Sandor/Ida var en av dem bästa böckerna jag läst (Jag har inte läst så många böcker) jag ger den 8/10 äpplen  Jag skulle ge 9 fast man fick aldrig veta vad som hände i slutet. (Du förstår ifall du läser den)