tisdag 14 oktober 2014

I taket lyser stjärnorna - Smilla

Boken heter: I taket lyser stjärnorna
Författaren heter: Johanna Tydell

Boken handlar om en tjej som heter Jenna. Jenna är 13 år och går i klass 7:a och hon är en helt vanlig tjej. Hon gillar inte att synas inför alla. Hon är väldigt tyst men tänker så det knakar. I boken kommer ni få höra Jennas tankar nästan hela tiden. Hon berättar antingen för hennes bästavän Susanna. Men hon berättar nästan inget för sin mamma. Jenna är inte ärlig mot sin mamma. Och berättar oftast inte så mycket.

 Hennes mamma heter Liv. Hon har inget hår på huvudet och går och bär på 1 bröst. För Liv har nämligen bröst cancer.
Liv är väldigt snäll och omtänksam. Hon älskar Jenna mest av allt och hon avskyr att det är som det är.. I boken kommer ni få veta mer om Liv.


 Hennes pappa lämnade Jenna och Liv när Jenna var liten. Och sedan dess så har Jenna och Liv bott i en lägenhet.

Jenna har också en jobbig mormor som Jenna måste stå ut med. Mormor är från Jennas sida (en jävla kärring) Men innerst inne så älskar Mormor Jenna otroligt mycket och vill bara hjälpa henne och skydda henne.

Det går en tjej som heter Ulrika i Jennas klass. Fast hon kallas för Ullis, Ullis knullis. Som Jenna säger. Jenna avskyr Ullis. Men efter att hon har gått på Ullis fest så tycker hon att Ullis är jättesnäll. Och där efter så blir dem vänner. Och Ullis är inte som Jenna har tänkt sig...




Jag tyckte boken var sorglig. Jag tyckte att den var spännande och det var bra för att den slutade som jag ville. Jag rekomenderar VERKLIGEN denna boken.


 Boken får mig att tänka på en vän som har cancer. Hon heter Alma. Hon har också läst den här boken.

I boken så berättar dem ganska mycket när Susanna och Jenna är i skolan.

Filmen och Boken


Nu har vi läst klart boken och kollat klart på hela filmen. Jag tyckte filmen var jätte bra och mycket roligare än boken. Det fanns många skillnader. Jag tyckte att boken var ganska tråkig och inte så intressant men filmen var liksom spännande. Det hände olika saker. Och dom tog inte med allt som var i boken.


Jag ger boken 7/10 För att jag vill det :)

9 kommentarer:

  1. Du har skrivit en bra recension men du borde tänka mer på miljön du behöver också beskriva de viktiga karaktärerna i boken mer.

    SvaraRadera
  2. Bra Smilla! Du kan tänka på att göra mer personbeskrivningar.

    SvaraRadera
  3. Bra att du har berättat skillnader om boken och filmen men du har skrivit först att boken var jättebra och sen att du inte gillade den så mycket det kan du kolla på.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att du kunde skriva mer om själva handlingen och inte om Jennas situation, sedan kunde du skriva lite mer person och miljöbeskrivningar.

    SvaraRadera
  5. bra med handlingen men du borde ha skrivit lite personbeskrivning

    SvaraRadera
  6. Bokrecensionen var bra och du hade fått med mycket men du kan skriva lite mer om författarens språk och varför Johanna Thydell skrev den här boken.

    /Dante

    SvaraRadera
  7. Bra Men du skulle behöva skriva om miljön,handligen och personbeskrivningar

    SvaraRadera
  8. Bra! Men du borde skriva mer om handlingen och lite mer detaljerat.

    SvaraRadera
  9. Bra skrivet men du borde ha skrivit en personbeskrivning om Liv

    SvaraRadera