torsdag 16 oktober 2014

Hanna Sanor/slach/Ida

Bokens titel: Sandor/slach/IdaFörfattare: Sara KardeforsGenre: Socialrealistisk
Boken är skriven av Sara Kardefors, jag har inte läst nån bok av henne o jag blev positivt överraskad hur hon skriver. Hon skriver med ett språk som jag tror att många förstår. När hon skriver så skriver hon detaljerat och enkelt. Boken är skriven så att den är kronologisk, det betyder att hon inte hoppar i tiden när hon läser och det gör det ännu enklare att förstå vad hon skriver. 

Jag skulle rekommendera boken till dom som gillar socialrealistiska böcker och med många teman som kärlek, mobbing, sorg och vänskap. Jag tror att det är just dom teman för att Ida och Sandor tror att dom har hittat kärleken men det visar sig vara helt fel, och sorg för att ibland märkar man som läsare att dom inte har det så enkelt, dom gråter sig till söms iblan och livet är inte alltid lätt. Jag tycker också att boken handlar lite om mobbing, för att Sandor blir mobbad för att han dansar och Ida har ett ryckte om att hon är störst på skolan och hon trycker ner andra för att själv inte bli nertryckt själv och hamna på botten. Vänskap handlar den också om för att både Ida och Sandor hittar och förlorar vänner i hela boken. 

En kväll möts Sandor och Ida. På chatten. Dom chattar mycket och får ändå en stor plats i varandras liv. Men sen ska dom mötas på riktigt och då förändras allt. Ida har det jobbigt och sen den dagen när dom träffats och det gick så fel blir det inte lättare. Sandor blev mest besviken över mötet han trodde att hon var helt annorlunda.  När dom hade träffas ger dom upp sin vänskap men dom kan ändå inte glömma varandra. Ida blev ganska förstörd efter mötet, för det gick inte som hon hade tänkt sig, hon behöver Sandor i sitt liv för det är bara han som förstår henne i alla lägen.

Ida är 16år och bor i stockholm med sin mamma. Mammman är deprimerad och ligger mest i sängen med ansiktet mot väggen, skitigt hår och joggingbyxor. Ida tar allt ansvar hemma utan att hennes mamma märker eftersom att hon bara ligger i sängen. Ida förlåter sin mamma efter att hon inte har gjort nåt och att dom inte har nån mat hemma. En av Idas flyktvägar är mejlen till sin pappa i USA. Pappan har fått en ny familj som han trivs med där borta medans han glömmer bort Ida. En annan flyktväg är alla fester där Ida känner sig fri, hon super sig full och röker. Alla på skolan tycker att Ida är den "coola" tjejen som alla vill vara med men Ida känner nåt helt annat. Ida har två bästavänner som heter Therese och Susanna o dom är såå avudsjuka på Ida fär att hon har allt hon vill ha och allt som är populärt i skolan, att hon är snyggast på skolan, men är hon verkligen det? Vännerna sviker genom att viska hora o bimbo i korridorerna.  Ida och hennes kompisar är inte så mycket i skolan utan dom är mest på kafét.

Sandor bor med sin familj lite utanför Göteborg, han bor där med sina syskon Aron, Nora o sina föräldrar. Sandor dansar balette, och man kan ju inte gå i skolan utan att bli kallad bögjävel av Babak och Valle med hela skolan som hänger med. Sandors pappa är inte med i familjen så mycket han låser in sig på sitt kontor och sitter framför datorn i timmar och vill inte bli störd. Han tycker att Sandor ska satsa på skolan men hans mamma är jätte säker på att Sandor ska satsa på dansen. Sandors mamma misslyckdes med dansen så du måste Sandor uppleva hennes dröm. Baletten är hans himmel och helvete. Han känner sig fri när han dansar men ändå mår han så sjukt dåligt över att han dansar och blir mobbad.

Jag ger boken 6/10 för den var rolig och spännande men den var ändå tråkig tycker jag för att jag inte gillar såna här böcker för att det inte händer så mycket men jag skulle rekommendera boken till dom som gillar att läsa och dom som kan läsa hur länge som helst utan att det blir spännande på ett tag. Jag tycker inte att boken är så lik nån annan bok men förut såg jag en film som var ganska lik den här boken för att en handlade om mobbig och att alla har det svårare än andra och man förlorar dom falska vännerna men dom äkta är alltid kvar.  //Hanna 



14 kommentarer:

  1. Det va kul att du skrev om tiden och författaren + det va bra att du skrev om Ida och Sandor och bilden som du tog från en sida...... :))

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att du skrev grymt du skriver så bra. Du hade jätte mycket personbeskrivningar och du förklarade vad vissa ord betydde. Men du skulle ha haft ett stycke mellan bokens handling och Idas personbeskrivning. Du kunde också skrivit om vilken skillnad det var på filmen och boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gjorde det när jag skrev men det syns inte här :) A jag kan skriva om skilnaden också

      Radera
  3. Gör texten tjockare för det är jättejobbigt att läsa det här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. aa den vah det i documentet men det syns inte här, vet inte varför :I

      Radera
  4. Du skrev mycket vad du tyckte och det var bra, Det skulle vara enklare att läsa din text om du har styckeindelning och lite större text :)

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att du skrev en väldigt bra recension fast du skulle kunna göra texten tjockare för det är lite svårt att läsa texten annars

    SvaraRadera
  6. bra recension men gör texten tjockare det blev väldigt jobbigt att läsa.

    SvaraRadera
  7. Bra nu har jag ingen mer feedback grymt!:)

    SvaraRadera
  8. Bra recension! Ingenting saknas tycker jag.

    SvaraRadera
  9. Men du har inte lagt in länken till bilden
    annars e det bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog bort den men jag ska lägga till igen :)

      Radera
  10. Det var en grym text jag gillade den men du skulle kunna förstora texten lite. :)
    Nej nej den var bättre en grym

    SvaraRadera