onsdag 15 oktober 2014

I taket lyser stjärnorna recension Dante

Boken heter I taket lyser stjärnorna och är en socialrealistisk ungdomsroman skriven av författaren Johanna Thydell. I taket lyser stjärnorna gavs ut 2003 av bokförlaget Natur och Kultur och en filmatisering hade biopremiär 2009.

Några teman i boken är livet, döden och kärlek. T.ex i temat döden så får författaren fram att döden är naturlig och att det är en naturlig del av livet. I Sverige är vi jämfört med andra länder väldigt rädda för döden och i Sverige är döden något som man helst inte vill prata om.

Boken handlar om Jenna och hennes liv. Jenna är en tonåring som precis har börjat sjuan. Hon har bara en vän som hon hänger med, det är Susanna. Jenna och Susanna gör inte saker som de andra på hennes skola brukar göra. De festar inte dricker inte och röker inte. Jennas mamma Liv har insjuknat i bröstcancer och hon blir bara värre vilket vänder Jennas värld upp och ner. Jenna är kär i Sakke som går i nian. Hennes liv består av att hänga med Susanna få Sakke snygg snygg snygg att lägga märke till henne och hemma kämpa med en cancersjuk mamma. Ullis är den "coola" tjejen på skolan och hon dricker röker och festar. Ullis pratar bara med Jenna om skolan och är inte snäll mot Jenna. När Ullis får reda på att Jennas mamma Liv har cancer så börjar Ullis att bli snällare mot Jenna. Ullis bjuder in Jenna på fester och Jenna går hem till Ullis och de börjar hänga.

Jag tycker att miljöerna i boken är väldigt sorgliga. I Jennas lägenhet bor en cancersjuk mamma, i lägenheten finns det också lösbröst en rullator och klossar i soffan så att Liv ska kunna resa sig upp. I Ullis lägenhet så bor Ullis tillsammans med en mamma som bara kommer hem ibland och när hon väl  kommer hem så är hon full, i skolan är det många som är glada men det är fortfarande endel som har tunga saker att bära på. Jenna har en cancersjuk mamma, Ullis har en mamma som är alkoholist, Malin blir mobbad och Susanna har blivit dissad av sin bästa vän.

Jenna är en blyg person i början av boken men hon tar mer och mer plats ju längre in i boken man kommer. Jenna är egentligen väldigt ledsen för hennes mamma men hon vill inte visa det, hon vill inte att alla ska tycka synd om henne eller att ingen ska våga prata med henne för att de inte vet vad de ska säga, Jenna vill bara vara en helt vanlig tjej ingen ska tycka synd om henne. I skolan så är Jenna en väldigt liten person som inte vågar ta allt för mycket plats, iallafall i början av boken. Hon är väldigt rädd och blyg men fortfarande väldigt stark eftersom att hon kämpar med en cancersjuk mamma.

Liv är Jennas mamma och har insjuknat i bröstcancer. Liv är väldigt ledsen inombords men hon fortsätter för Jennas skull. Liv pratar med Jenna så att Jenna ska förstå att även fast hon dör så finns hon fortfarande kvar där för Jenna, även fast Jenna inte kan se henne eller prata med henne så finns fortfarande alla minnen kvar.

Ullis är den "coola" tjejen på skolan. Ullis är en person som är väldigt annorlunda på sitt inre och yttre. På hennes yttre sida röker, dricker och festar hon men på hennes inre sida är hon väldigt ledsen. Ullis har en mamma som är alkoholiserad och Ullis måste ta hand om sig själv. Ullis största önskan är att hennes mamma ska dö till skillnad från Jenna, Jennas största önskan är att hennes mamma ska fortsätta leva.

Susanna är Jennas bästa vän och hon har varit det sedan de gick på dagis. Jag tror att Susanna blir både sur, ledsen, arg och besviken när Jenna börjar att hänga med Ullis. De har alltid pratat om Ullis och skrattat åt de som röker och dricker så det måste vara väldigt jobbigt för Susanna när Jenna blir en av de.

Handlingen i I taket lyser stjärnorna är kronologisk eftersom att allt sker i tidsföljd men den innehåller återblickar.

Budskapet i boken är att man ska fortsätt kämpa även fast livet blir jobbigt.

Jag tyckte att boken I taket lyser stjärnorna var väldigt bra. Enligt mig så var det en bok som man inte tröttnar på och som inte är långtråkig. Jag tyckte att boken var väldigt bra för att det händer saker nästan hela tiden. I taket lyser stjärnorna är skriven tydligt och det är lätt att hänga med. När författaren skrev den här boken så var hon fortfarande ung och hade kvar alla minnen från hennes tonår och hur det var på hennes skola. Johanna Thydell hade också en mamma som dog i cancer vilket gör att hon kan skriva boken mer känslosam.

I taket lyser stjärnorna får av mig 9/10

Filmen:
Jag tyckte inte att filmen var lika bra som boken för att i filmen så har de tagit bort väldigt mycket och filmen är mycket mer kortfattad. I filmen har de bara tagit med det allra viktigaste från boken men de har också lagt till roliga saker så att den ska passa bättre som film.

/Dante